|
Údržba | |
Údržba bicykla: všetko, čo potrebujete vedieť
S bicyklom je to ako s autom. Ak zanedbáte jeho servis, aj z drobností sa môžu stať vážnejšie chyby, pre ktorých odstránenie budete musieť siahnuť hlbšie do peňaženky. Namiesto toho, aby ste odstraňovali problémy ktoré vznikli pri používaní, sústreďte sa radšej na prevenciu. Je lacnejšia a ušetrí vám viac, ako by ste si mohli myslieť. Vystačíte si pri tom iba s mazivami a čistiacimi prostriedkami. Nastavovanie a odstraňovanie drobných problémov na vašom bicykli tak bude hračkou.
Garančná prehliadka bicykla
Mesiac po kúpe, alebo po najazdení prvej stovky kilometrov patrí bicykel do servisu, kde ho technici podrobia garančnej prehliadke. Pre priznanie záručného servisu je povinná a jej úlohou je odhaliť skryté problémy a zaistiť správne nastavenie všetkých prvkov.
Technici skontrolujú zvary na ráme, aby sa odhalili defekty, ktoré zviditeľnili až vibrácie a záťaž. Natiahnuté lanká treba opäť napnúť, uvoľnené skrutky dotiahnuť. Garančná prehliadka je bezplatná a zabráni tomu, aby sa súčiastky bicykla opotrebovali predčasne kvôli nesprávnemu nastaveniu.
Sedlovka
Doprajte jej pravidelné mazanie teflónovým sprejom a neuspokojte sa s jediným výškovým nastavením. Rýchloupínacia skrutka je na nej preto, aby ste sa pri dlhšej jazde uvoľnili zmenou jej nastavenia. Nepodceňujte mazanie obzvlášť v prípadoch, ak máte duralovú sedlovku v ráme z rovnakého materiálu. Inak sa môže stať, že sa zahryznú do seba a už nepovolia.
Zaseknutú sedlovku vám neuvoľnia ani v servise. Znehodnotený rám je najdrahšou súčasťou bicykla. S čím vám však servis pomôže je malý rozsah výškového nasadenia a komfort. Výmenou sedlovky za dlhšiu môžete kompenzovať svoju výšku, odpružená sedlovka zvýši pohodlie.
Ráfiky
Pravidelne čistite bočné profily, aby ste mali istotu, že vaše brzdy budú fungovať v každej situácii. Kontrolujte stav ráfikového spoja, ktorý môže v kritických situáciách prasknúť. Včasným odhalením deformácií a poškodení ochránite nielen brzdy, ale aj plášť.
Tvarovú deformáciu je možné čiastočne vyriešiť centrovaním, drahšie duralové ráfiky sú ma spojoch zvárané vo výrobe, prasknutý zvar sa opravovať neodporúča. Nikdy však neočakávajte zázraky – značne zdeformovaný ráfik narovnať nemožno. Pri najlacnejších bicykloch je niekedy výhodnejšie kúpiť nové koleso, ako meniť ráfik za nový. Práca za demontáž, výmenu a opätovné vypletenie môže byť drahšia.
Výplet
Pravidelne kontrolujte rovnomernosť jeho dotiahnutia a osovú súmernosť kolesa. Každý uvoľnený špic žiada dotiahnutie, každý prasknutý jeho výmenu za nový. Inak sa môže stať, že silné pnutia sa prejavia na predčasnom opotrebení výpletu. Každá „osmička“ sa bude bez centrovania naďalej zväčšovať. Kým pri v-brzdách to pocítite ihneď, pri kotúčových by ste to mali mať pod drobnohľadom.
Praskajúce špice môžu byť príčinou ich prepnutia pri vypletaní, alebo príznakom únavy materiálu, čo sa môže prejaviť už po dvoch rokoch používania. Prepätie je možné včas uvoľniť, pri únave materiálu nezostáva nič iné, ako vypliesť koleso nanovo.
Plášte
Sledujte stav ich opotrebovania a vyhýbajte sa ich kontaktu so syntetickými mazivami, ktoré narušujú štruktúru gumy. Stráňte sa parkovania na slnku a brzdite s rozumom, aby ste zamedzili predčasnému opotrebovaniu. Nezabudnite na sledovanie tlaku pri hustení. Podhustenie zvyšuje opotrebovanie dezénu a vystavuje ráfik možnému poškodeniu prekážkami, prehustenie zvyšuje náchylnosť na prasknutie pri nájazde na kamienky. Pred dlhodobým uskladnením neublíži, ak plášte prestriekate silikónovým olejom, alebo natriete glycerínom.
Aj keď o výmenu plášťov môžete požiadať servis, so základnou výbavou by ste jeho výmenu mali zvládnuť aj v domácich podmienkach.
Reťaz
Nezabúdajte na pravidelné čistenie a mazanie. Siahnuť môžete po špeciálnych „pribežných práčkach“ a saponátoch, v prípade, že má reťaz rýchlospojku, môžete ju zložiť dolu, vyčistiť v technickom benzíne a namazať vhodným mazivom. Vyhýbajte sa všestrannej WD-40, v cykloservise vám ponúknu nevysychajúce oleje, ale aj vazelíny odolné voči vode.
Každá reťaz sa používaním namáha a predlžuje. Servisný technik pomocou kalibra zistí mieru natiahnutia, aby včasnou výmenou zabránil opotrebovaniu koliesok prehadzovačky a prevodov. Výmenu reťaze zvládnete aj sami.
Lanká
Pri daždi a používaní sa vyplavuje mazivo, ktoré je potrebné medzi bowdenom a lankom obnovovať. Najjednoduchšie tak, že bowden uvoľníte z rámu bicykla a pri jeho presúvaní nastriekate lanká silikónovým alebo teflónovým sprejom. Všímajte si aj konce laniek – hliníkové koncovky, ktoré ste stratili nahrádzajte včas novými. Rozpletené lanko je najčastejšou príčinou rezných poranení.
Aj bowdeny majú svoju obmedzenú životnosť. Medzi kovovým opletom a lankom sa nachádza klzná vrstva z plastu, ktorá sa časom zoderie. Vysoký odpor pri používaní bŕzd či prehadzovača môže žiadať ich výmenu.
Predná odpružená vidlica
Pri každom parkovaní utrite handrou klzné plochy vidlice a nastriekajte ich teflónovým sprejom. Kontrolujte stav gumového gufera uzatvárajúceho pružiaci mechanizmus, aby ste zamedzili vnikaniu nečistôt do klzného priestoru. Zanedbanie môže spôsobiť nevratný stav poškodenia.
Guferá je možné pri opotrebovaní meniť a servisný technik môže správanie odpruženia prispôsobiť vašej hmotnosti a štýlu jazdy. Kým pri pružinovom systéme je všetko jednoduché, hydraulické systémy na báze olej, vzduch, či ich kombinácie žiadajú nastavovanie prietokov, do čoho by ste sa sami púšťať nemali.
Zadné odpruženie
Mechanizmus zadného odpruženia používa hydraulický valec, ktorý zo strany cyklistu pozornosť nevyžaduje. Dôležité je však včas odhaliť uvoľnenie či opotrebenie čapov, o čo sa postarajú pri pravidelnej prehliadke. V servisnom stredisku vám odpruženie nastavia podľa želania, sami sa do toho nepúšťajte.
Brzdy
V-brzdy treba udržiavať v čistote a sledovať stav ich opotrebovania. Nutnosť výmeny odhalí zodratie priečnych drážok v gumových segmentoch. Nielenže sa zníži účinnosť brzdenia, ale kovová skrutka zaliata v gume by časom mohla spôsobiť poškodenie ráfikov. Správne nastavenie a súmernosť bŕzd si šikovný cyklista dokáže nastaviť sám.
Kotúčové brzdy sú citlivé na oleje, takže pri mazaní mechanizmov buďte opatrní. Pórovité doštičky už odmastiť nemožno a jediným riešením je ich výmena za nové. Sledujte aj upevnenie kotúča k prednému náboju. Šestica skrutiek by mala byť vybavená špeciálnymi podložkami, ktoré zabránia uvoľneniu.
Lacné kotúčové brzdy ovládané lankom si nastavíte aj sami, v prípade plnej hydrauliky sa však spoľahnite radšej na služby servisu. Výmena hydraulického oleja, či jeho správne dávkovanie môžu byť nad vaše sily.
Prehadzovačka
Na jej čistenie nájdete v predajniach špeciálne tvarovanú kefku, ktorá dlhými štetinami odstráni namotané steblá tráv a zvyšky hliny zmiešané s mazivom. Len čistý a správne namazaný mechanizmus sa predčasne neopotrebováva – pomôže vám tlakové čistenie čapov silikónovým olejom. Pri parkovaní bicykla sa prehadzovačka nesmie dotýkať zeme. Dobrou prevenciou je kúpa stojana, pri horských bicykloch by však prekážal.
Nastavenie správneho pnutia riadiaceho lanka nie je zložité, ozubené kolesá mechanizmu musia byť v zákryte. Akonáhle sa však vyskytnú vôle v čapových spojoch, výmene sa nevyhnete.
Náboje
Kým niektoré sú dnes už úplne bezúdržbové a po opotrebovaní sa menia ako blok za nové, iným dokáže predĺžiť životnosť cyklická údržba. Neočakávajte venčeky a guľôčky zapustené do vazelíny. Dnes sú už na ústupe a nahradili ich guľôčkové a klzné ložiská. Servis si s nimi poradí lepšie ako vy. Že sa čosi deje zistíte podľa rytmického pukania pri jazde.
Kľuky
Nepodceňujte ich uvoľnenie a pravidelne ich doťahujte. Ide o najčastejšie uvoľňujúci sa prvok, na ktorý mnohí zabúdajú. Ak vznikne vôľa, pri jazde sa zošľapú a zdeformujú kužele, na ktorých sú nasadené. Pri návšteve servisu to znamená vyššie výdavky, ako ste očakávali.
Páčky
Doprajte im dostatok maziva, aby vás neprekvapili nefunkčnosťou vtedy, keď vám to bude najmenej milé. Mazať by ste ich mali vždy vtedy, keď svoj čas venujete lankám.
Výmenu zlomenej, či poškodenej páčky zvládnete aj sami. Keďže brzdové páčky sú párové, pri výmene si môžete vybrať také, ktoré vám budú vyhovovať viac ako pôvodné.
Č
Údržba, výmena a nitovanie reťaze
Je faktom, že najvačším pohlcovačom energie na bicykli je reťaz. V špinavej, suchej a hrdzavej reťazi sa stráca až 30% výkonu. Znie to síce neuveriteľne, ale je treba si uvedomiť, že reťaz sa skladá asi zo 100 vnútorných a vonkajších článkov, ktoré navzájom držia pohromade čapy. Vnútorné články, vonkajšie články, medzikrúžky a čapy sa pri pohybe vzájomne trú a jediným uľahčením trenia je mazadlo...
Údržba
Na reťaz pôsobí prach, blato a voda. Spolu s mazadlami sa tak vytvára vynikajúci brúsny materiál, ktorý dokáže reťaz veľmi rýchlo opotrebovať. Preto by sme sa mali venovať väčšej údržbe reťaze po každej jazde v prašnom prostredí a najmenej premazaniu po každom zmoknutí. V súčasnosti už nie je problémom kúpiť čistiace a aj mazacie prostriedky v bicyklovom obchode, ktoré sú už skoro v každom meste a mestečku.
Na čistenie reťaze je mnoho postupov a každý cyklista považuje ten svoj za najlepší. Najjednoduchší spôsob je zájsť na benzínové čerpadlo a za 10 korún vystriekať reťaz tlakovou vodou ("wapkou"). Reťaz sa nemá vystriekať len na povrchu, ale aj zvnútra vonkajších článkov. Hneď môžeme vystriekať celý bicykel, ale musime dať pozor, aby tlak vody nevyplavil vazelínu z ložísk kolies, stredu a hlavového zloženia. Po vystriekaní musíme reťaz vyutierať do sucha a naolejovať. Tlakovou vodou môžeme čistiť aj doma, ale vtedy dostáva viac zabrať ekológia - na benzínových čerpadlách sú odlučovače tukov.
Doma môžeme používať aj špeciálne čístiče, ktoré sa v prírode po určitom čase rozkladajú a zároveň rozkladajú aj oleje. Štetcom alebo z rozprašovača nanesieme na reťaz čistič, chvíľu necháme pôsobiť a potom spláchneme vodou. Po spláchnutí reťaz vyutierame do sucha a naolejujeme.
Najbrutálnejším čistiacim prostriedkom je nafta alebo petrolej. Pri použití týchto prostriedkov však musíme reťaz zložiť z bicykla. Používajú sa len na údržbu zanedbanej reťaze. Treba však zvážiť, či nie je lepšie vymeniť starú reťaz za novú a v budúcnosti sa o ňu pravidelne starať.
Na trhu sú aj špeciálne práčky na reťaz v cene 20 euro a viac. Je to krabička s dvomi protiľahlými otvormi. Jedným otvorom reťaz do práčky vchádza, druhým vychádza. Vo vnútri je sústava kefiek, ktoré spolu s čističom prechádzajúcu reťaz čistia. Stačí do práčky naliať čistiaci roztok, práčku nasadiť na reťaz, niekoľkokrát pomaly otočiť kľukami a reťaz je čistá. Po zložení práčky musíme z reťaze spláchnuť zvyšky čističa. Obsah práčky (čistič) je možné použiť na niekoľko čistení. Práčka sa však vyplatí len keď pravidelne bicykluje celá rodina, alebo budeme robiť údržbu aj niekoľkým priateľom.
Vyčistenú reťaz treba namazať, ale čím? Opäť - koľko cyklistov, toľko rád. V cykloobchodoch je dostať množstvo špeciálnych olejov na reťaze a predavači vám samozrejme budú radiť tie najdrahšie. Nedoporučujem používať oleje v sprejoch - a tých je v obchodoch najviac a sú aj najdrahšie.
Olej zo spreja pri mazaní nenastriekame len na reťaz ale aj vedľa - na koleso, rám bicykla a na zem. Z tohto dôvodu je lepšia klasická olejnička, s ktorou môžeme kvapnúť olej na každý medzikrúžok. Po naolejovaní chvíľu počkáme, potom niekoľkokrát pomaly otočíme kľukami a nakoniec reťaz poutierame do sucha. Olej totiž musí byť vo vnútri reťaze na trecích plochách a nie na povrchu reťaze. Mastný povrch reťaze priťahuje prach a po krátkej dobe nastáva brúsny efekt. Nesmieme zabudnúť poutierať aj zuby prevodníka. Nie je to žiadna krása mať ich odtlačené na lýtku alebo nohaviciach.
Olej na mazanie by mal byť skôr hustejší ako redší. Hustejší olej dlhšie vydrží v článkoch a medzikrúžkoch a pri jazde neodfŕkava z reťaze. Zásadne nepoužívame konzervačné a čistiace oleje (napr. obľúbené WD). Tieto môžeme použiť na vyčistenie reťaze, ak nemôžeme použiť čistič alebo tlakovú vodu. Nanesieme konzervačný olej na reťaz, necháme chvíľu posobiť a potom vyutierame do sucha. Nanášanie a utieranie opakujeme, kým handra neostáva čistá. Až potom na reťaz nanesieme mazací olej. Je to však trochu drahé čistenie.
Výmena reťaze
Kedy meniť reťaz? Samozrejme, že včas. Vyťahaná a opotrebovaná reťaz nielenže spotrebováva náš výkon, ale zároveň viac opotrebováva zuby pastorkov kazety a prevodníka. A tie sú niekoľkokrát drahšie ako reťaz. Ako zistíme, že je reťaz opotrebovaná?
Potrebujeme na to posuvné meradlo (tzv. šubleru), špeciálnu mierku na reťaz alebo stačí aj väčšia skúsenosť. Ak dáme reťaz na najväčší prevodník a zároveň na najväčší pastorok kazety, tak ju skúsime na prevodníku nadvihnúť prstami nadvihnúť. Keď sa nám reťaz podarí nadvihnúť na 2-3 zuboch až nad zuby prevodníka, tak reťaz sme už mali dávno vymeniť. Prax v tomto spôsobe skúšania opotrebovania reťaze získame, ak ho začneme skúšať na novej reťazi a zároveň kontrolujeme aj iným, presnejším spôsobom merania.
Špeciálnu kalibračnú mierku založíme podľa návodu na jeden z medzikrúžkov reťaze. Ak druhý koniec mierky prepadne medzi medzikrúžkami je najvyšší čas na jej výmenu.
Najpresnejšie opotrebovanie reťaze zmeriame posuvným meradlom. Nastavíme ho na dĺžku 132 mm, vložíme ho medzi medzikrúžky reťaze (do vnútra článkov) a roztiahneme na doraz. Meradlá musia byť na prostriedku medzikrúžkov, meraním pri článkoch by sme mohli dosiahnuť skreslené výsledky. 11 článkov novej reťaze by malo mať dlžku 132,2 mm, pri dĺžke 132,8 - 133 mm už musíme reťaz vymeniť.
Pri obidvoch spôsoboch meraniach reťaze musíme dať pozor na spojku reťaze. Nesmie byť v meranom úseku, pretože je zvyčajne o kúsok dlhšia ako obyčajný článok reťaze. Dĺžku meriame na úseku reťaze medzi prevodníkom a kazetou a dbáme na to, aby bola reťaz pri meraní napnutá, aby neovísala. Dosiahneme to tak, že pri meraní máme reťaz na najväčšom prevodníku a zároveň na najväčšom pastorku kazety.
Ak nastal čas výmeny reťaze, musíme ísť do obchodu s cyklistickými potrebami kúpiť novú. Pred návštevou obchodu musíme vedieť, aký typ prehadzovača (menič prevodov na kazete) a prešmykača (menič prevodov na prevodníku) máme namontované na bicykli a ešte koľko pastorkov (ozubených koliesok) máme na kazete. S týmito údajmi by nám predavač mal vedieť poradiť, akú reťaz potrebujeme. Dĺžku článkov majú všetky reťaze rovnakú, rozlišujú sa len hrúbkou. Tá závisí od počtu pastorkov na kazete. Čím viacej prevodov, tým je reťaz užšia. A ak by sme chceli ušetriť a kúpili hrubšiu reťaz, tak by nám nešli dobre radiť prevody a prípadne by nám aj na ozuboch prevodníka a kazety preskakovala ("strieľala"). To isté by sa nám mohlo stať, ak by sme kúpili príliš úzku reťaz.
Na výmenu reťaze potrebujeme špeciálne náradie - nitovač reťaze. Postup výmeny je nasledovný - zhodenie (roznitovanie) starej reťaze, skrátenie novej reťaze na potrebnú dĺžku, jej nasadenie a nakoniec jej spojenie.
Pri roznitovovaní vložíme reťaz medzi čeluste nitovača, tŕň nitovača nasmerujeme na čap a postupným uťahovaním skrutky vytláčame čap z reťaze až kým reťaz nerozpojíme.
Nová reťaz má podľa výrobcu a typu 110 až 120 článkov. Pred použitím ju musíme na potrebnú dĺžku skrátiť. Ak mala stará reťaz správny počet článkov, stačí, ak novú reťaz skrátime nitovačom na rovnaký počet článkov ako mala stará. Ak nie sme si istý, či dĺžka reťaze bola správna, musíme novú, ešte neskrátenú reťaz nasadiť na najvačší prevodník, prevliecť cez vodiace kladky prehadzovača a nasadiť na najmenší pastorok kazety. Po nasadení začneme ťahať jedným koncom reťaze oproti druhemu koncu. Správna dĺžka reťaze je vtedy, ked pomyselná spojnica vedúca cez stredy vodiacich kladiek prehadzovača je kolmá voči zemi.
Pri spájaní musí byť reťaz natiahnutá cez kladky prehadzovača a na pastorku kazety. Na prevodník ju nenasadíme, aby nevznikal ťah a ľahšie sa nám pracovalo.
Spôsob spojenia reťaze nám poradí predavač. Reťaz sa môže spájať nitovacím čapom alebo rýchlospojkou. Čap alebo spojka musí byť priložená k reťazi.
Pri spájaní čapom musíme mať na jednom konci reťaze vonkajší článok a na druhom konci vnútorný článok. Vložíme do vonkajšieho článku vložíme vnútorný článok, do vnútorného článku medzikrúžok a cez otvory všetkých troch dielov vložíme nitovací čap. Nasadíme nitovač a otáčaním za skrutku nitovača zalisujeme čap, tak aby bol v otvore symetricky zasunutý. Niektoré druhy reťazí majú čapy so zavádzacím tŕňom - tento po zalisovaní odlomíme. A ešte jedna možnosť - niektoré druhy čapov so zavádzacím tŕňom nie je potrebné zalisovať, stačí ich zatlačiť kliešťami. Na správne spojenej reťazi musí byť spojený článok reťaze rovnako ohybný ako ostatné články reťaze.
Niektoré druhy reťazí sa spájajú rýchlospojkami. Vtedy musia obidva konce reťaze končiť vnútornými článkami bez čapov. Pri spájaní stačí nasadiť dva diely spojky oproti sebe do koncov reťaze, zatlačiť k sebea a zatiahnuť za reťaz. Avšak pozor - niektoré spojky majú predpísaný smer otáčania. Pri nesprávnom nasadení sa pri zaťažení môžu rozpojiť! A ešte jedno upozornenie - nikdy nepoužívajte na novej reťazi starú spojku. Aj spojka môže byť vyťahaná a riskujete problémy.
Predĺženie životnosti reťaze
Reťaz nie je lacný diel bicykla. Ale musíme si uvedomiť, že oneskorenou výmenou opotrebovanej reťaze narobíme zvýšeným opotrebovaním pastorkov kazety a prevodníkov ďaleko väčšiu škodu a vyššie náklady na opravu bicykla.
Životnosť reťaze nám jednoznačne predĺži jej správna a pravidelná údržba. Avšak je aj niekoľko ďalších rád, ako predĺžiť jej životnosť:
Prehadzovače umožňujú prehodiť naraz cez niekoľko pastorkov. Nerobme to - reťaz sa medzi kazetou a kladkami prehadzovača kríži a jej životnosť sa rapídne znižuje. Tento spôsob radenia je určený pre pretekárov v extrémnych podmienkach. Nám, rekreačným cyklistom zvyčajne stačí prehodiť na vedľajší pastorok a otočiť pedálmi. V prípade potreby prehodiť o niekoľko pastorkov môžeme tak urobiť postupne.
Na životnosť reťaze má veľký vplyv aj správne radenie. Aj keď nabiehanie reťaze na zuby pri preraďovaní uľahčuje tvarovanie zubov prevodníkov aj pastorkov a aj vybrania na článkoch reťaze, je dobré pri prehadzovaní na moment povoliť v intenzite záberu do pedálov. Tým dáme reťazi šancu presne nabehnúť na požadovaný prevod a predlžujeme aj jej životnosť.
Životnosť reťaze znižuje aj jej kríženie pri jazde, t. j. nemali by sme mať zaradený malý prevodník a aj malý pastorok kazety, alebo naopak veľký prevodník a najväčší pastorok kazety. Mali by sme si zvyknúť radiť pri najväčšom prevodníku 3 - 4 najmenšie pastorky kazety, pri prostrednom prevodníku 3 - 4 prostredné pastorky a pri najmenšom prevodníku 3 - 4 najväčšie pastorky kazety. Týmto spôsobom radenia síce strácame niekoľko prevodov, ale musíme si uvedomiť, že prevody sa prekrývajú a je lepšie mať zaradený prevod pri ktorom sa reťaz menej kríži.
A posledná rada - ak bicykel odkladáme, aj na kratšiu dobu (napr. počas odpočinku alebo občerstvenia), zaradíme najmenší prevodník a najmenší pastorok. Nepomôžeme tým síce reťazi (ale ani neublížime, pretože nie je pod záťažou), ale uvoľníme struny prehadzovača a prešmykača, čím predĺžime ich životnosť.
Prebuďte bicykel zo zimného spánku
Čo všetko je potrebné urobiť na bicykli predtým, ako ho po zimných mesiacoch začnete opäť používať? Prečo nie je dobré podceniť pravidelný servis? Kedy sú čakacie doby v servise najkratšie? Čo odporúčame skontrolovať pred každou jazdou? Niekoľko praktických informácií o servise bicyklov vám prinášame v tomto článku.
Skontrolujme stav bicykla
Ak sme odložili na jeseň bicykel bez zazimovania či jesennej údržby, mali by sme urobiť malú prehliadku. Vyskúšame, či fungujú brzdy a skontrolujeme tlak v pneumatikách. Ak sme manuálne zruční, bolo by dobré dotiahnuť všetky spoje – skrutky. Uvoľnený môže byť predstavec, riadítka, sedlo, sedlovka, kľuky stredového zloženia či pedále. Ak zle reagujú prehadzovače a nevracajú sa brzdové páky, problém bude v kabeláži. Bude treba premazať lanká a bowdeny, alebo ich rovno vymeniť. Ak máte podozrenie, že niečo nie je v poriadku, najlepšie je odniesť bicykel do servisu, kde jeho stav posúdia odborníci.
Základný servis pred sezónou
Pri predsezónnej prehliadke sa vykoná základný servis (kompletné nastavenie bicykla, dotiahnutie všetkých spojov, vymedzenie všetkých zistených vôľ točivých častí, dofúkanie pneumatík) a diagnostika závad. Pri zistení vážnejších vád alebo opotrebenia súčiastok sa zistené závady opravia a opotrebované komponenty vymenia. Je výhodné prehliadku zrealizovať na konci zimných mesiacov alebo cez skorú jar, kedy sú čakacie lehoty krátke a bicykel budete mať pripravený včas.
Generálna oprava predĺži životnosť bicykla
Ak chceme, aby bol náš bicykel bezpečný a aby nám slúžil čo najdlhšie, odporúčame generálnu opravu minimálne jeden krát za rok. Cena, ktorú za takýto servis zaplatíme, je neporovnateľná s rokmi, o ktoré svojmu bicyklu predĺžime život. Pri generálke urobia naši mechanici hĺbkový servis, rozoberú celý bicykel do „skrutky“, vyčistia a premažú sa všetky točivé časti (náboje, stredové zloženie, hlavové zloženie, kĺby na celoodpružených bicykloch), dotiahne sa výplet, bicykel sa kompletne vyskladá a nastaví. Podľa potreby sa vymenia opotrebované súčiastky.
Včasnou výmenou súčiastok ochránime naše zdravie a zároveň ušetríme
Zanedbaná údržba bicykla sa často podpíše pod to, že sa súčiastky predčasne opotrebujú. Uvoľnené spoje, málo funkčné brzdy a rôzne iné závady spôsobujú riziko ohrozenia nášho zdravia. Navyše, včasná výmena opotrebovaných častí nám ušetrí nemalé prostriedky. Napríklad, ak včas vymeníme reťaz v hodnote 15€ (k jej opotrebeniu príde po prejdení cca 2000 km), ušetríme 75€ za novú kazetu a prevodník, ktoré by nám opotrebovaná reťaz zničila. Pravidelný servis je dôležitý aj po jazde v extrémnych podmienkach. Jazda v daždi alebo v blate určite nedodá na životnosti ložiskám nábojov, stredovému a hlavovému zloženiu.
Nezabudnime na detské bicykle
Servis detských bicyklov patrí z bezpečnostného hľadiska do jednej roviny s bicyklami pre dospelých. Musia byť funkčné brzdy, bez závad všetky komponenty a musia byť spoľahlivé, teda bezpečné. Pri našich najmenších nič nesmieme nechať na náhodu.
Naše odporúčania pre cyklistov
Pred každou jazdou by sme mali skontrolovať kolesá, či sú dobre nafúkané, skontrolovať funkčnosť bŕzd a laniek, pevnosť hlavového zloženia a vôľu nábojov. Pri častejšom používaní sa oplatí raz za mesiac venovať bicyklu podrobnejšie. Zaslúži si kompletné očistenie, namazanie reťaze, pák a laniek, kontrolu všetkých spojov, či sa niečo neuvoľnilo. Prezrieť treba aj pevnosť výpletu kolies a opotrebovanie plášťov. Mnohé drobnosti vyriešime aj sami a zabránime tak vážnejšiemu poškodeniu. Nikdy však netušíme, čo sa deje vo vnútri mechanizmov. Preto je lepšou alternatívou zveriť bicykel odborníkom.
Pravidelný servis bicyklov nesmieme podceňovať. Veľmi dôležité je reagovať na každú poruchu včas a nečakať na výmenu opotrebovanej súčiastky. Je výhodné dohodnúť si termín servisu v predstihu.
Bicykel sa musí na sezónu pripraviť
S najväčšou pravdepodobnosťou ho v pivnici nájdete v rovnakom stave, v akom ste ho na jeseň zaparkovali. Ak ste si nelámali hlavu nad jeho jesennou údržbou a zazimovaním, mali by ste si s predstihom preveriť, na čom ste. Inak sa váš prvý cyklovýlet môže skončiť fiaskom.
Bicykel je ako automobil. Bez povšimnutia a priebežného servisu môže slúžiť dlho, no hneď ako sa objaví prvý problém, na povrch vyplávajú aj ostatné. Je to práve zanedbaná údržba, ktorá sa podpíše pod to, že sa súčiastky predčasne opotrebujú. Vtedy stojí oprava viac.
„Ľudia dajú veľké sumy za opravu auta, ale za bicykel sa im zdá cena vždy vysoká. V minulosti ho opravovali iba doma, na kolene. A tak úplne prestali vnímať, že ide o odbornú prácu, na ktorú treba mať vybavenie,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Eva Durdyová, prevádzkujúca cykloservis v Hlohovci.
Chyby robíme aj sami
Existuje viacero príčin, prečo bicykle bez servisu zlyhávajú.Podceňujeme mokré jesenné počasie, zabúdame na pravidelné mazanie a iba zriedkakedy si všimneme, že sa čosi uvoľní. Ak k tomu pripočítame blato a nečistoty, ktoré zvyšujú záťaž mechanizmov, bicykel prevádzkujeme v úplne iných podmienkach, s akými počítal výrobca pri jeho návrhu. To sa niekde musí prejaviť.
Niekedy sa stáva, že problémy privoláme nechtiac. „Na zimu treba na prehadzovačke nastaviť taký prevod, aby reťaz zostala čo najvoľnejšia a ak bicykel nevisí na háku, treba jeho kolesá raz za čas pootočiť, aby sa plášť neuležal,“ pripomína Michal Škvarka z dolnokubínskeho Cyklo Športu.
Extrém nastáva pri zimnom používaní bicykla. Posypové soli spôsobujú na kovoch agresívnu koróziu a voda neraz vniká aj tam, kde sa za normálnych podmienok nedostane. Takýto režim znamená zvýšenú záťaž a treba mu venovať podstatne viac pozornosti ako pri sezónnom používaní.
Dôležité je reagovať na každú poruchu včas a nečakať až dovtedy, kým je jediným riešením výmena.
Otvorte oči a uši
Predtým, ako sa rozhodnete prvýkrát povoziť sa na bicykli okolo domu, aby ste zistili, ako sa správa po zimnom spánku, skontrolujte, či fungujú brzdy a preverte tlak v pneumatikách. Obzvlášť ak sa neudržíte a namierite si to na cestu. Niet horšieho prekvapenia ako zistiť, že strácate kontrolu nad jazdou.
„Ak počuť počas jazdy pukanie, pravdepodobne je chyba v spoji ľahkých materiálov. Uvoľnený môže byť predstavec, kormidlo, sedlo, sedlovka, kľuky stredového zloženia či pedále. Ak naopak zle reagujú prehadzovače, alebo sa na svoje miesto nevracajú brzdové páky, problém bude v kabeláži. Chyby treba pozorne odhaliť,“ radí Juraj Janešík zo stupavského cykloservisu Koliesko. V takýchto situáciách bude nevyhnutné premazanie laniek a bovdenov, ak nie priamo ich výmena. Pozornosť treba venovať aj ložiskám, o ktoré by sa mal servis postarať raz ročne.
Základnú údržbu zvládnete aj sami
Vášniví cyklisti, pre ktorých je bicykel skutočným koníčkom, si s väčšinou problémov poradia sami. Majú potrebné skúsenosti a výbavu, aby sa mohli pustiť aj do zložitejších úloh. Ak patríte k tým, pre ktorých je bicykel iba nástrojom pre relax, o ktorý sa musí starať niekto iný, s najväčšou pravdepodobnosťou využívate ročné generálky, kde sa cykloservis postará o všetko potrebné.
To však neznamená, že svoju pozornosť nemôžete venovať drobnostiam. Pred každou jazdou by ste mali skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, preveriť funkčnosť bŕzd a laniek, skontrolovať tuhosť hlavového zloženia a vôľu nábojov.
Pri aktívnom používaní sa vyplatí raz za mesiac venovať bicyklu podrobnejšie. Zaslúži si kompletné očistenie, namazanie reťaze, pák a laniek, a dôkladnú prehliadku všetkých spojov, či sa čosi neuvoľnilo. Prezrieť treba aj tuhosť a rovnomernosť výpletu kolies a opotrebenie plášťov. Pamätajte si, že mnohé drobnosti vyriešite aj sami a zabránite tak vážnejšiemu poškodeniu. Nikdy však netušíte, čo sa deje vo vnútri mechanizmov.
Začiatok sezóny je aj vhodným obdobím na prehodnotenie vášho pohodlia. Možno vyzerá sedadlo fajn, avšak opäť máte o rok viac, rovnako ako váš bicykel a kúsok komfortu navyše vám pridá radosť z aktívneho pohybu na kolesách. To isté platí pre kormidlo či ostatné doplnky.
Koľko zaplatíte v servise?
Všetko závisí od toho, kde bývate. Ceny služieb sa v jednotlivých regiónoch výrazne líšia a zväčša platí pravidlo, že čím väčšie mesto, tým hlbšie musíte siahnuť do svojej peňaženky. Väčšina ceny prác sa odvíja od hodinovej tarify a tá je v porovnaní s tou v autoservise tretinová.
Za opravu defektu zaplatíte mimo Bratislavy v priemere od 2 do 3 €, za centrovanie kolesa od 3 do 7 €, za kompletný nový výplet od 5 do 10 €. Nastavenie bŕzd s výmenou obloženia by na bežnom bicykli nemalo stáť viac ako 1 až 4 eurá, ak však máte hydraulické brzdy, cena sa môže vyšplhať na dvojnásobok. Podobné ceny platia aj pre nastavenie prehadzovača.
Pomerne lacnou záležitosťou je výmena laniek s cenou pod 5 eur, ktorá opäť navráti vašej výbave pôvodné vlastnosti. Zabúdať netreba ani na rozobratie, vyčistenie a výmenu ložísk spojenú s premazaním a zložením zadného náboja. Za tento úkon zaplatíte približne 8 eur.
V porovnaní s cenami jednotlivých úkonov sú zaujímavé zimné generálky. Keď je v cykloservisoch pokoj, nemusíte za ňu zaplatiť viac ako 20 eur. Cez letnú sezónu si však nachystajte radšej 30 eur.
|
|
|